Blogbericht

De ELAC JET ribbon tweeter

 

 

De rijke geschiedenis en de actuele vernieuwingen

 

De allereerste JET’s hadden soms een scherp klinkend randje. Dankzij toegewijde ELAC-ingenieurs die voortdurend op zoek waren naar innovaties van materialen, nieuwe technologieën en productiemethoden, is de JET ribbon-tweeter geëvolueerd van JET 1 naar JET 2, 3, 5 en 6, en is daarom nog steeds de meest verfijnde en steeds best klinkende ribbon-tweeter die ooit is gemaakt.

En de JET 4 dan? Deze variant werd specifiek ontwikkelt voor de automobielindustrie. Fabrikanten van exclusieve sportauto’s, die wij niet bij naam kunnen noemen, gebruiken de JET 4 ribbon-tweeter voor hun premium audiosystemen. Ettelijke honderdduizenden JET 4 ribbon-tweeters hebben in deze auto’s “plaatsgenomen”.

 

De ELAC JET-tweeter werkt elektrodynamisch, maar wijkt af van het “moving coil”-principe (de bewegende spreekspoel). Het membraan wordt niet aangedreven door een gewikkelde spoel, maar door zeer kleine geleidende banen, die op een folie zijn opgedampt. De JET wordt ook wel een gevouwen ribbon-tweeter genoemd. Deze tweeter wordt in kwalitatief hoogwaardige luidsprekers ingebouwd. Het productieproces dient heel nauwkeurig te worden uitgevoerd. Het vouwen van het membraam gebeurt nog steeds handmatig. Het assembleren van de unit zelf is grotendeels geautomatiseerd. In 2022 is een tweede productiestraat in gebruik genomen.

 

Hoe werkt de JET-tweeter?

Op een Kapton folie worden geleidende aluminium banen op een zodanige manier aangebracht, dat de naast elkaar liggende banen na het vouwen van de folie de stroom in tegengestelde richting geleiden. Als dit membraan in een magnetisch veld wordt geplaatst dat door een neodymium plaatje wordt opgewekt en er vervolgens een spanning met geluidsfrequenties door de geleidende banen wordt gestuurd, “ademt” het membraan en produceert daardoor geluid. Het gevouwen membraan is van buiten door de spleten in de frontplaat te zien als een soort waaier.

 

De buitengewone weergavekwaliteit doet de grote investeringen, die gepaard gaan met de productie, snel vergeten. Door het beduidend grotere en tegelijk lichtere membraan (in vergelijking met dome-tweeters) kan de JET ook de kleinste details in het hoog verfijnd weergeven. Tegelijkertijd is het rendement duidelijk hoger, waardoor met een geringer elektrisch vermogen een hoger maximaal geluidsniveau wordt bereikt. Luidsprekers met JET-tweeters zorgen voor een superieure focus en plaatsing en diepteweergave. Deze eigenschappen zijn voor bekende Duitse sportautofabrikanten en geselecteerde High-End-firma’s een reden, de ELAC JET ook in hun luidsprekers in te bouwen.

 

 

2023 – De introductie van de ELAC JET 6

Opnieuw zijn de ELAC-ingenieurs erin geslaagd innovaties te ontdekken die de JET ribbon-tweeter wederom naar een nog hoger plan tillen. Dit wordt gerealiseerd door een nieuwe layout van de aluminium foliebanen en een daarop aangepaste frontplaat.

 

  • De nieuwe folielayout van de JET 6

De aluminium foliebanen hebben nu ongelijk verdeelde massa en de variabele diktes van de banen. Dit resulteert in een verbeterde lineaire respons in het frequentiebereik in het hoorbare gebied met name rond 2 kHz en 12 kHz frequenties, evenals in het ultrasone gebied tussen 20kHz en 50 kHz. Daarnaast is er minder vervorming vooral tussen 1 kHz en 2 kHz, en een lagere resonantiefrequentie. Deze laatste verbetering biedt aanzienlijke voordelen bij het optimaliseren van het crossover-filter tussen de ribbon-tweeter en de woofer.

 

  • De 4e generatie frontplaat

De openingen in de frontplaat zijn van essentieel belang om optimaal te renderen met de nieuwe folielayout. Het ontwerpen van de nieuwe frontplaat is deels gebaseerd op logica en deels trail-and-error. De nieuwe frontplaat past perfect bij de nieuwe folielayout en optimaliseert vooral het frequentiespectrum tussen 20 kHz en 50 kHz.

  • Geoptimaliseerd frequentieverloop en lagere vervorming van JET 5 versus JET 6
    Frequentieverloop: JET 5 / JET6                           Vervorming (THD)JET 5 / JET6

                             

 

 

 

 

                                                               

Gerelateerd

Alle berichten